utorok 17. marca 2015

O knihe: Ako počuť Boží hlas

Štyri jednoduché kroky, ktoré nám pomôžu nielen hovoriť naučené modlitby, alebo prosby formulované vlastnými slovami, ale aj počúvať, čo nám chce povedať Boh. 

Je to v skutku jednoduchý návod. Teda ak dokážete poslúchnuť, splniť štyri uvedené kroky a uveríte, že to, čo počúvate naozaj pochádza od Boha a nie len z vašej predstavivosti. 

Mne pomohla posunúť sa v modlitbe zase o trochu bližšie k intímnej vzájomnej komunikácii s Pánom. Aj vďaka nej nachádzam viac inšpirácie a väčšiu blízkosť k môjmu Spasiteľovi. A dostávam od Boha viac odpovedí (aj keď väčšinou nie práve také, aké by som čakala) na svoje otázky a pochybnosti. 


Spomínate si ešte na môj článok o štyroch knihách, ktoré mi prišli z kníhkupectva Zachej, aby som o nich napísala recenziu? Najviac som sa tešila na knihu Ako počuť Boží hlas. A práve túto som mala v úmysle prečítať čím skôr - hneď po knihe Management času ako duchovná úloha.

Nakoniec (ako vždy) to dopadlo celkom inak. Práve toto bola kniha, pri ktorej som sa najviac zdržala. A paradoxne mám z nej tiež najviac zmiešané pocity.
Na jednej strane krásne praktické „návody“ na počúvanie Božieho hlasu, na druhej pochybnosti, či to, čo „počúvam“ nie je len výplod mojej fantázie. V knihe síce dostávam aj „návod“ na rozlišovanie, no asi najpodstatnejšiu zložku som dodnes nebola schopná uviesť do praxe - "Mať dvoch, či troch duchovných poradcov, s ktorými sa pravidelne stretávaš." (s 34.). A to bola spomenutá už v prvých kapitolách ako podmienka k pokračovaniu v čítaní (Preto si zvoľ svojich poradcov ešte skôr, ako budeš pokračovať v čítaní s.36).


Moja poctivo doslovná osobnosť pravidelne protestovala proti takejto „neposlušnosti“, ale záväzok je záväzok a tak druhá - rovnako zodpovedná a poslušná časť môjho ja ma zase poháňala do čítania. Nie dosť rýchlo, aby som stihla sľúbený termín, ale konečne mám knihu prečítanú so snahou vyťažiť z nej čo najviac.

Počas čítania som sa určite dosť posunula v spôsobe modlitby. Začala som viac „počúvať“ a tiež dostávať viac „odpovedí“. Aj keď nie takých, ako som očakávala - že budem priamo počuť niečo ako „teraz urob toto, choď tam, tomuto človeku povedz toto a toto...“ Skrátka jednoduchý návod na konkrétnosti života. Asi to takto nefunguje. Alebo ma ešte čaká dlhá cesta, kým bude vhodné poslať mi (sem tam) aj takéto praktické veci. A možno...


V poslednom čase som sledovala aj iné zdroje informácií a povzbudení na tému počúvania Boha. Zaujímavé boli napr. prednášky Minikurzu Učeník (Počúvanie Boha) od Mary Dwyn, alebo prednáška pátra Kodeta, či Martina Harčára a Petra Repu o modlitbe na stretnutí On je živý v Nitre (nahrávky nájdete tu). Myslím, že práve Mary hovorila o tom, že Boh nám nebude hneď hovoriť čo máme robiť. On nám vždy ponecháva kreativitu a slobodu. Ukáže nám potrebu iného človeka, ale na nás nechá, aby sme našli spôsob ako pomôcť - z vlastnej vôle, vlastnej tvorivosti, vlastnej snahy, s použitím darov, ktoré sme od Neho dostali. Niekedy zošle myšlienku, inšpiráciu, alebo aj konkrétny popud, ale iniciatíva by mala byť na nás.

A tiež, prv, akoby nám ukázal presné kroky, ktoré máme urobiť, ukáže nám víziu, čo chce prostredníctvom nás dosiahnuť. Akési prorocké slovo, či obraz, cieľ, ku ktorému smerujeme - hoci aj niekedy vôbec netušíme, ako by sa „toto“ mohlo podariť. Ukáže cieľ a dá (v správnom čase) aj prostriedky.

Ale ešte pred tým všetkým potrebujeme si byť istí svojou identitou. - Kto som? Kým som v Božích očiach? Ako ma vidí Boh? Ako mám vnímať sama seba? - A práve týchto otázok sa zvyčajne týkajú prvé slová, ktoré počúvame z Božích úst. Niekedy aj veľmi dlhý čas. Kým si pravdu o sebe neosvojíme. - Som Božím dieťaťom. Som jeho princeznou. Som milovaná - vždy a stále a za každých okolností. On je môj ochranca, „môj opevnený hrad“, „moja sila a múdrosť“, „môj dobrý pastier“, On ma ochráni pred každým nebezpečenstvom, nemusím sa báť, ani „keby sa proti mne spojili tisícky“ nepriateľov. On mi dáva všetko, čo len môžem potrebovať, nič mi nechýba, „napĺňa mi kalich až po okraj“...


Paradoxne za najväčší prínos knihy Ako počuť Boží hlas pre mňa nevnímam v prvom rade „jednoduchý návod na počúvanie Boha“ v štyroch krokoch:
1. Stíšenie, 
2. Obrazy, 
3. Spontánny prúd myšlienok a 
4. Zapisovanie
- to som v princípe praktizovala už aj pred tým. Navyše spôsob, akým autor prezentoval svoje tipy mi nebol veľmi blízky.

Viac ma oslovila myšlienka: „Urobte VŠETKO čo vám povie.“

Ak už som rozpoznala Boží pokyn, nemá zmysel čakať na ďalšie (iné) slová, kým nie som poslušná tomu, čo som už prijala. Ak viem, že Boh chce, aby som urobila (robila) „toto“, potom to musím urobiť. Ak by som to neurobila, bolo by to, akoby mi nezáležalo na tom, čo mi Boh hovorí. Vlastne si tak zakrývam duchovné uši. Prečo by mi mal hovoriť niečo ďalšie, ak neposlúcham, čo mi už skôr povedal? Ako chcem počuť niečo, čo vlastne počúvať nechcem?

Práve toto vnímam ako moju cestu k lepšiemu rozoznávaniu Božieho hlasu. Aby som bola verná aj skutkami tomu, čo rozoznám ako Božiu vôľu pre mňa. Aby som „počuté“ uvádzala do praxe. V princípe nie je až tak dôležité, či Boh prehovoril ku mne priamo, alebo mi „len“ ukázal veci o ktorých hovorí iným - prirodzeným spôsobom - napríklad cez Sväté písmo, cez druhých ľudí, autority, literatúru, cez moje svedomie, či obrazotvornosť...

A tak sa chcem v najbližšom čase sústrediť práve na to - aby som UROBILA VŠETKO...

Zdá sa mi, že ostatné metódy mám ako tak zvládnuté. Teda okrem tej jednej „podstatnej maličkosti“ - nájsť si spoločenstvo, alebo aspoň pár „duchovných poradcov“, ktorým by som vždy ukázala, čo si myslím, že mi Boh hovorí, aby mi pomohli rozlíšiť, či sú tie slová naozaj od Boha, alebo len z mojej predstavivosti, alebo dokonca od zlého. Možno aj toto je jedna z tých vecí, ktoré by som mala urobiť, aby som prejavila ochotu „urobiť všetko, čo mi On hovorí“.


A ako to máte vy? Hovorí k vám Boh? Počúvate ho? Viete rozoznať, čo vám hovorí? Alebo je pre vás príliš abstraktný a vzdialený, aby ste sa o to vôbec pokúšali? Zaujíma ma váš pohľad a teším sa na komentáre.



Želám vám radostné dni a istotu, že nasledujete cestu, ktorú chcete nasledovať.
Letitia.



...................
Za recenzný výtlačok ďakujem blogu Dobré čítanie.sk
Ak vás kniha zaujala, môžete si ju kúpiť napríklad tu: http://www.zachej.sk/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...