pondelok 25. augusta 2014

Z knihovničky: Dosť bolo dokonalých mám!



Radostný deň vám všetkým želám. Konečne si sadám k počítaču, aby som vám napísala niečo o knihe, ktorá ma veľmi oslovila.

Spomínate si na moje sklamanie z knihy J. Prekopovej I rodiče by měli dělat chyby? Jej nasledovníčka Dosť bolo dokonalých mám od Jill Savageovej ma naopak nadchla.



Ak som sa k čítaniu prvej knihy musela nútiť, tak Dosť bolo dokonalých mám sa čítala "sama". Bola som až prekvapená, ako rýchlo mi ubiehajú stránky. Ale nie preto, že by boli písané "nariedko" - veľké písmená, málo textu. Naopak, na každej strane som našla mnohé inšpiratívne myšlienky.  Veľa z napísaného som už aj predtým vnútorne vnímala podobne ako autorka, ale vďaka knihe som ich vedela lepšie uchopiť, presnejšie sformulovať a aplikovať v bežnom živote.

Už obal a nohy s dvoma rozdielnymi ponožkami ma dostali!

Celou knihou sa vinie ako "červená niť" hlavná myšlienka: "Nikdy neporovnávaj svoje vnútro s vonkajškom niekoho iného."

Nikdy neporovnávaj svoje vnútro... s vonkajškom iného.

Niekedy máme chuť posudzovať správanie iných. Ako môže urobiť toto... Ja by som nikdy... Prečo to neurobí takto... A pritom nevieme vôbec nič o pohnútkach, ktoré ich k tomu vedú. Nevieme, v akej situácii sa nachádzajú a koľko sily ich stálo, aby vôbec urobili/neurobili to, čo vidíme.

Autorka uvádza príklad, keď posudzovala mamičku, ktorá priviezla deti k ihrisku, ale ani len nevystúpila z auta. ... A o nejaký čas sa sama ocitla v podobnej situácii. Z posledných síl vôbec doviezla deti, ale už nedokázala z toho auta vystúpiť. To bola pre ňu lekcia. "Nemôžem posudzovať správanie iného, lebo neviem, čo ho k tomu vedie."

Ja si tiež často musím opakovať myšlienku súčasného pápeža: "Neposudzuj. Miluj." Pri čítaní tejto knihy som si ju často pripomínala.

No nejde len o súdenie iných. Oveľa častejšie súdime samé seba. Svoj výzor, svoje schopnosti, výsledky svojho snaženia. Svoje deti, svojho manžela... Svoju domácnosť porovnávame s obrázkami z časopisov o bývaní. Správanie svojich detí porovnávame s deťmi od susedov - ale pritom vôbec nevieme, aké sú v súkromí. Schopnosti svojich detí porovnávame väčšinou s tými úspešnými, ale nedochádza nám, že úspechy v rôznych disciplínach dosahujú rôzni ľudia (rôzne deti), nemôžeme očakávať, že tie naše budú dokonalé vo všetkých oblastiach. Chceli by sme mať všetko dokonalé. Ale to sa nedá. Sme každá iná. Každá máme iné dary ... a iné slabosti. A tak je to dobre. Svet môže byť rozmanitý. Navzájom sa potrebujeme. Neporovnávajme, tešme sa jedna z druhej. Tešme sa z toho, čo máme i z toho, čo majú tí druhí.

Neposudzuj - miluj.
Druhých ľudí. Seba. Svojich blízkych. Svojho manžela. Svoje deti. Svojich rodičov... Neposudzuj... Miluj.

Na obálkach časopisov sú tváre ľudí retušované. Žiadna skutočná tvár nevyzerá tak dokonalo, ako na obálke časopisu. Prečo by teda mala byť dokonalá práve tá moja? V časopisoch sú obrázky umelo upravených domácností - alebo aspoň dokonale uprataných pre potreby fotenia. V každodennom živote nemá nikto tak upratané, prečo by som chcela, aby moja domácnosť bola vždy dokonalá? Na blogoch sa delíme väčšinou len o to, čo sa nám podarilo, čo vyšlo, čo je "hodné ukázania". Ale mnohé dni zápasov o často základné veci tam nevidno. Nemôžeme porovnávať blogy iných mamičiek so svojim každodenným životom a svojou domácnosťou...

Veru, pri sledovaní vašich blogov som tiež mala niekedy pocit, že ostatní prežívajú so svojimi rodinami a deťmi samé tvorivé chvíľky, výlety do prírody, stále niečo vyrábajú, zdobia si domácnosť... majú dokonalé deti - poslušné, šťastné, tvorivé, nadšené z prírody... A popri tom všetkom stíhajú variť zdravé jedlá, aj vyrábať krásne veci a umiestňovať ich v dokonale upratanom byte, či dome.
Ale až keď som začala písať vlastný blog a po čase som ním listovala, zistila som, že na mojom blogu to vlastne vyzerá veľmi podobne. Hoci môj život sa tomu ideálnemu podobá len veľmi-veľmi máličko. Tiež tu mám obrázky z výletov (a vôbec to nevyzerá, že sme ich absolvovali tak málo, ako to cítim v skutočnosti), ukazujem rôzne výtvory (ale už nie neporiadok okolo nich) a podobne.

Každý z nás má iné dary. Rôzni ľudia majú rôzne schopnosti, rôzne podmienky, rôzne nadanie... a rôzne obmedzenia. Nemôžeme sa navzájom porovnávať. Nemôžeme byť všetci rovnakí - a dobre že nie sme! Len Boh môže posúdiť, čo všetko stálo niekoho aby dosiahol ten stav napr. svojej domácnosti aký má. A len Boh vie, prečo dal práve tomuto (tejto) také dary (alebo obmedzenia). A je to tak dobré.

Jill Savageová nielen popisuje "infekciu" dokonalosti. Ona nám ponúka aj protilátku. V každej kapitole radí, ako sa zbaviť zničujúceho pocitu, že všetci naokolo sú lepší, dokonalejší, schopnejší, ako ja. Majú dokonalejšie telo, dokonalejšie deti, dokonalejšieho manžela, priateľov, lepšie im vychádzajú plány, majú dokonalejšiu domácnosť, varia a pečú lepšie jedlá... Učí nás, ako sa nenechať znechutiť vedomím vlastnej ne-dokonalosti. Alebo naopak pre samé snaženie sa o dokonalosť neprísť o to najdôležitejšie - o vzťahy s našimi najbližšími.

Podčiarkla, alebo opísala som si mnohé myšlienky z knihy. Po chvíli čítania som pochopila, že túto knihu nechcem čítať inak, ako s ceruzkou v ruke. Pretože inšpirácií v nej bolo naozaj dosť.


O niektoré podčiarknuté vety sa chcem podeliť aj s vami:

"Perfekcionizmus je najlepším priateľom otáľania, čiže odkladania plnenia povinností na neskôr. ... ako to vystihla "The FlyLady": "Je lepšie dnes odviesť priemernú prácu, ako zajtra vôbec nepodať dokonalý výkon."
(Dosť bolo dokonalých mám, s.31)

"Dokonalé deti neexistujú - iba jedinečné deti, ktoré robia chyby a sú úžasné práve také, aké ich Boh stvoril."
(Dosť bolo dokonalých mám, s.59)

"Čo ak Boh ustanovil manželstvo na to, aby nás v prvom rade robilo svätými a až potom šťastnými?"
(Garry Thomas, Posvätné manželstvo - cit. v Dosť bolo dokonalých mám, s. 76)

"Využite čas žehlenia na modlitbu. Modlite sa za toho člena rodiny, ktorého oblečenie práve žehlíte."
(Dosť bolo dokonalých mám, s.129)

Na záver jedno video:
"Pozrite si video číslo 8 (virtuálnu prehliadku môjho domu) na stránke NoMorePerfectMoms.com a presvedčte sa, že aj iná mamička má nedokonalú domácnosť!"
(Dosť bolo dokonalých mám, s.136)

Dosť bolo dokonalých mám
Kniha vyšla vo vydavateľstve Kumrán.

Knihu Jill Savageovej Dosť bolo dokonalých mám si môžete kúpiť napríklad v e-shope vydavateľstva Kumrán, kde nájdete tiež anotáciu a 11-stranovú ukážku z knihy [link]. 

O túto knihu sa s vami nepodelím, iba ak by si ju chcel niekto požičať a zase vrátiť. Pretože k mnohým vzácnym myšlienkam, ktoré som v nej objavila sa chcem ešte veľakrát vrátiť.

Aj vám želám radostné dni a odvahu nebyť dokonalé, "len" perfektné.
Letitia.

12 komentárov:

  1. Myslela som si, že táto kniha je určená len pre maminy, no pochopila som, že si ju môže prečítať každý. Pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Primárne je naozaj určená mamám. V jednotlivých kapitolách sa autorka venuje najdôležitejším oblastiam života ženy, manželky a matky. Jej deťom, manželovi, domácnosti, kuchyni, telu (výzoru), organizácie času (plánovaniu), kamarátkam. Ale máš pravdu, prevažná väčšina knihy má určite čo povedať každej žene. :)

      Odstrániť
  2. Leti...nechceš taky napsat knihu :)? Krásně píšeš a já su ščastná, že jsem našla tuto tvojí recenzi. Knížku si chcem koupit. Přeju vše dobré!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jej, to myslíš vážne, že "píšem krásne"? :) Ďakujem! Práve som nedávno rozmýšľala, či vôbec niekoho baví tie moje siahodlhé články čítať.

      Odstrániť
    2. Leti já nemám ve zvyku lichotit :)..takže to myslím opravdu. Díky

      Odstrániť
    3. Ja viem. :) A ďakujem - práve preto.

      Odstrániť
  3. Někdy je "neposuzuj - miluj" velmi radikální požadavek. Je zvláštní, že to neumíme ani vůči sobě. A teoreticky bychom to měli umět tak nějak všeobecně :-) No - měli umět - i to je tak trochu posuzování :-)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No - "měli umět" - to asi naozaj je posudzovanie. Zvlášť ak si budem (sebe, alebo komukoľvek) vyčítať, že "už zase posudzujem", "Som taká a onaká... nedokážem milovať a neposudzovať..."

      Ono je to skôr cesta - dovolím si tvrdiť celoživotná. Vždy, keď sa do mysle vkráda myšlienka posudzovania, môžem prepnúť tú výhybku (alebo sa aspoň pokúsiť prepnúť) - môžem si povedať, "neposudzuj - miluj - nechaj tak, nie je tvojou úlohou súdiť. Môžeš namiesto toho milovať."

      A veru - je to výzva.
      Áno, súhlasím. Je to veľmi radikálna ... požiadavka? radšej to vnímam ako radu do života. :)

      Odstrániť
  4. Super článek, moc díky! To jsem si potřebovala přečíst. Hezké dny Kator

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to sa teším, že ti padol vhod.
      Radostné dni aj tebe a celej rodine! L.

      Odstrániť
  5. vdaka za typ na knihu a peknu recenziu, tusim sa po nej poobzeram v knihkupectvach. ja osobne casto bojujem s vlastnym perfekcionizmom a snahou mat vsetko dokonale, hoci viem ze ma to moze znicit a ze sa tak niekedy oberam o cenne chvile s rodinou...v poslednej dobe vyhladavam podobny typ literatury aby som tu svoju tuzbu po dokonalosti ovladla a usmernila :-) krasny den zelam :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, aj vám prajem krásne letné dni.
      Ja tiež celý život bojujem s perfekcionizmom. Len u mňa paradoxne často vedie práve k nečinnosti a zanedbávaniu niektorých vecí. Kniha Dosť bolo dokonalých mám je veľmi užitočným radcom pre oba extrémy. Určite sa ti hodí. :)

      Odstrániť

Ďakujem za vaše milé slová. A želám radostný deň!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...